22 Ekim 2012 Pazartesi

Kaunas vs. Kütahya

Avrupa'daki kentlerin çevre duyarlılığını arttırmak amacıyla, Avrupa Komisyonu'nun da desteğiyle, 2010 yılından bu yana, Avrupa Yeşil Başkenti (European Green Capital) seçiliyor. Yani, bu da kültür başkentliği, spor başkentliği gibi bir unvan, ama kültürdeki gibi, sadece o yıl için aktiviteler düzenlenip, sonraki yıllarda sırt çevirmek yerine, şehirlerin kent & doğa açısından sürdürülebilir ilişkisine bakılmakta. Bu ödül bu zamana kadar sırasıyla Stockholm, Hamburg, Vitoria-Gasteiz, Nantes ve Kopenhag'a verildi. Unvanın şimdiki sahibi İspanya'nın Vitoria-Gasteiz şehri. Şimdi seçilecek başkent de 2015 yılının Yeşil Başkenti olacak. 8 şehir aday: Kaunas, Kütahya, Bristol, Brussels, Bydgoszcz, Dublin, Glasgow ve Ljubljana. Aday şehirler, iklim değişiklikleri, enerji performansı, sürdürülebilir yerel ulaşım, hava kalitesi, gürültü seviyeleri, yeşil kentsel bölgeler, biyo-çeşitliliğin desteklenmesi, atık yönetimi, su tüketimi ve atık su yönetimi, vs gibi 12 gösterge üzerinden değerlendirilecekler. Diğer başlıkları bilmiyorum ama hava kalitesi üzerinden gidersek, 2010 yılına kadar Kütahya hava kirliliğinde ilk 3'e oynuyordu; yani muhakkak ki bir takım gelişmeler kaydedilmiştir, lakin yine de bu yeşil başkentlik olayına aday olmaları garip geldi bana. Bol şans diliyorum. Öte yandan, Polonya'nın Bydgoszcz şehri haricinde, diğer adaylara baktığımızda hepsi gerçekten de yemyeşil yerler. Hafızam beni yanıltmıyorsa, Kütahya'da yeşillik pek yok. Yani en azından şehir yeşil değil diyelim. Atık yönetimi, geri dönüşüm, vs. konularında ülkemizdeki belediyeler çığır açmış durumda, Kütahya'da durumun ne olduğunu araştırmadım. Yalnız, ben en azından 2015 için Kütahya'nın   diğer adayların yanında çok şansı olmadığına inanıyor, kalbim Kütahya ile beraber olsa da,   rasyonel davranmak adına Kaunas'ın Kütahya'nın önünde olduğunu düşünüyorum. Ne diyelim? İyi olan kazansın mı? Yoksa, Kütahya'nın pınarları mı? Olmadı, değil mi? Olmadı olmadı. Bu arada türkülerde pınar mınar bahsettiklerine göre, şimdi olmasa bile bir zamanlar Kütahya harbiden yeşil başkentmiş gibi geldi bana. Frigyalılar zamanında falan? Aydınlatsın bizi Kütahya'lı arkadaşlar. 

Hiç yorum yok: