24 Haziran 2011 Cuma

Air Baltic | İnişe Geçiyoruz

Hafta başından beri tüm Baltık'ların en çok konuşulan konusu Air Baltic'dı herhalde. 2010 yılını 18 Milyon Lats (25 milyon Euro) zararla kapatan şirkete ilişkin, Letonya'nın Ekonomi Bakanı Artis Kamparas'ın "her an batabilir" şeklindeki açıklaması, klişe deyimle, deprem etkisi yarattı. Önce Letonya'nın en büyük uçuş arama sitesi flysiesta.lv, sonrasında da Litvanya'nın greitai.lt sitesi Air Baltic uçuşlarını sistemlerinden çıkardıklarını açıkladılar.

Ağustos 1995 tarihinde Letonya hükümeti, SAS ve Baltic International USA şirketlerinin konsorsiyumu olarak faaliyete başlayan şirket, özellikle 2000 yılından sonra gerçekleştirdiği reformlarla, önemli bir büyüme kaydetti. 2001 yılına geldiğinde 1 milyonuncu yolcusunu taşıyan şirket, 5 yıl sonra, yani 2006'da yıl içerisinde 1 milyon yolcu başarısını yakaladı. Geçen yıl taşıdığı yolcu sayısı ise 3 milyonu aşan Air Baltic, bugün Taxi şirketinden tutun da GSM operatörlüğüne kadar bir çok alanda faaliyet göstermektedir. Gün itibarıyla, şirketin % 52,6'sı Letonya hükümetine, %47,2'si ise Baltic Aviation Systems şirketine aittir. Filosunda 34 uçak bulunduran Air Baltic, Riga, Vilnius ve Talinn'den diğer noktalara direk uçuş imkanı vermektedir.

2006 yılında yazdığı 4.3m Lat kar dışında, hemen hemen tüm yıllarını zararla kapatan şirketin normal şartlar altında çoktan kepenk indirmesi gerekirdi. Lakin, Air Baltic, Letonya ve de tüm Baltık'ların amiral gemisi durumunda. Özellikle, Letonya hükümetinin Riga'yı Baltık'ların transfer merkezi haline getirme projeleri de olası bir iflas durumunda yarım kalacaktır. Bu, şu anda Riga Havaalanı'nın işletmesini elinde bulunduran TAV için de istenmeyen bir durum olsa gerek. Öte yandan, 25 milyon Euro zararı yüzünden bir milletin havayolu şirketini kaderine terk etmesi de pek olası bir durum değil gibime geliyor. Ama ekonomi yönetiminin başındaki kişiden böle bir açıklama duymak, tüm kesimlerin dikkatini çekti ve başta tedarikçileri olmak üzere tüm iş ortaklarını tedbir almaya yöneltti. Fatmagül'ün Suçu Ne dizisinde bile koskoca Yaşarhan Holding'in 26 milyon Euro yüzünden batışına gülerken, Air Baltic'in haline şaşmamak elde değil. Geriye dönüp baktığımızda, benzer süreçleri Türk Hava Yolları'nın yaşadığını görebiliriz. Bugün ise THY, dünyanın neredeyse 200 noktasına uçan bir dev haline geldi. Bu hafta Avrupa'nın En İyi Havayolu seçildi. Yabancı arkadaşlarımızın eksiksiz hepsi THY'nın servis kalitesine hayran. Bu tecrübeler ortadayken, Letonya hükümetinin de biraz sabırlı davranmasını temenni eder, bir an önce capital injection ile şirketin üzerinden kara bulutları kaldırmasını dilerim.

Ki burada başka bir noktaya daha değinmek isterim. Air Baltic ile kişisel mazime baktığımda, bu şirketin iğrenç yeşili ve Fokker'ları dışında sevdiğim hiçbirşeyinin olmadığını görüyorum. Bizim Pegasus gibi low-cost (düşük maliyetli) ayağına takılıp, hele ki son zamanlarda, dudak uçuklatan fiyatlama yapmaktadır.. Eskiden 60 EUR'ya uçtuğunuz tek yön IST-VNO'ya şimdi 100 EUR'dan aşağıya fiyat çekmemekte. Bir de sezonda falan uçuyorsanız vay halinize. 15 EUR olan bagaj ücretini, 20 EUR'ya çıkardı. Bu parayı vermeyip de el bagajı taşımaya kalktığınızda, bagajınızı hem check-in esnasında hem de boardingde tartma çingeneliğini gösteriyorlar. Uçağın içerisinde tuvaletler hariç herşey ücretli. Tamam, isterse tuvaletleri de paralı yapsın. Ama, tekrarlıyorum Pegasus gibi RYNAIR olma iddialarında takılıp da, sadece uçak içi hizmetlerde RynAir gibi davranmak, fiyatlamaya gelince THY, Lufthansa ya da Qatar Airways ile yarışmak bana pek etik gelmiyor. Gel gör ki, güzide havayolu şirketimiz THY, dünyada yalnızca Vilnius'a uçmadığı için, bu adamlara mecbur kalıyorduk. Bakarsın şirketin batması bir boşluk yaratır da THY uçmaya falan başlar.

3 yorum:

sindirac dedi ki...

airbaltic lutfansa'dan pahalı.

bir tek lutfansa'da da kredi kartı problemi çok dönüyor internette.o kötü :)))

Litvan dedi ki...

evet, yakalayabilidiğiniz zaman, Lufthansa'nın başa baş, veyahut da daha ucuz olduğu durumlar ortaya çıkabiliyor. Bu gibi durumlar da Lufthansa'yı tercih etmek, daha akıllıca olacaktır diye düşünüyorum.

sindirac dedi ki...

teşekkürler.

kendimiz için alındığında gerçekten lutfansa çok fazla ucuza bile geliyor airbaltic'e göre :)