10 Mart 2011 Perşembe

Trabzon'a Uçak Kaçıran Litvan

Milliyet gazetesinin güzel bir uygulaması varmış, ben de bugün keşfettim, yayınlanmaya başladığı günden bu yana, tüm küpürleri dijital ortama atmışlar, üye olup günde 200 küpür görüntüleyebiliyorsunuz. Search kısmı henüz çok sağlıklı çalışmıyor, ama yine de oldukça başarılı. Neyse, ben burada Litvanya ile ilgili haberleri arattım. İlerleyen zamanlarda sık sık, bu aramalara refer edeceğim. Çünkü oldukça güzel şeyler var. Ama ilk konum oldukça ilginç. 1970 yılının Ekim ayı, Gürcistan'dan kalkan bir uçak, çok geçmeden Trabzon'a acil iniş yapıyor. Uçak kaçırma vakası. Litvanyalı Pranas Brazinskas ve oğlu Algirdas, uçağı kaçırmaya yeltenmişler, ve direnen bir hostesi de vurmuşlar. Baba-oğul uçağı Trabzon'a indirtmeyi başarmış. Sonrasında Türk yetkililer olaya el koymuş, savcı uzun bir süre olayın siyasi mi yoksa adli bir vaka mı olduğunu anlamaya çalışmış. (burada aslolan devam etmekte olan Soğuk Savaş. Türkiye, her ne kadar tarafını belli etmiş olsa da, basit bir mülteci olayı yüzünden, Rusya gibi bir devle papaz olmak istemiyor.) Herneyse, iddaname hazırlanıyor, dava Ankara'da görülüyor. Tüm dünya medyasının ilgisi büyük. Adam duruşmalarda mesleği sorulduğunda "profesyonel anti-komunistim" diyor. O sıralarda faal olan Litvanya Kurtuluş Yüksek Komitesi'nde gizli görevi olduğunu, Özbekistan'a sürüldüğünü, ve şoförlük yaptığını falan anlatıyor. Neyse efenim, gel zaman git zaman, dava sonuçlanıyor, baba-oğul hafif cezalar ile kurtuluyorlar. Daha sonra da Amerika'ya sığınıyorlar. Buraya kadar, Sovyetler zamanında binlercesine ve daha trajiklerine sebep olan bir mülteci hikayesi dinlediniz. Olayın bundan sonrası ise kaderin "cilve"si kategorisinde başrole aday. Litvan kaynaklara göre, bu baba-oğul, 30 yıl boyunca mutlu mesut, stresten sıkıntıdan uzakta hayatlarını devam ettirirlerkene, miras ve mal paylaşım kavgasına düşerler, ve oğlu babasını öldürür. Yalan dünya. Olay benim için oldukça ilginçti, sizlerle de paylaşmak istedim. Tarihe bir başka not daha.

Hiç yorum yok: